Σημασία Μάθησης

Ο άνθρωπος όσο μαθαίνει ζει κι όσο ζει μαθαίνει. Αυτό αποτελεί μια αλήθεια την οποία καλό θα ήταν να μην την ξεχνούμε. Δεν ξέρω τι ακριβώς είναι αυτό μέσα μας το οποίο μας οδηγεί στην αναζήτηση της γνώσης, αλλά αυτό που αποκαλούμε περιέργεια, φαίνεται πως έχει βοηθήσει το είδος μας να ξεπεράσει τα στενά όρια ζωής του υπόλοιπου ζωικού βασιλείου. Ίσως, στην τελική, να πρόκειται απλά για την ίδια την ζωή που θέλει να γνωρίσει τον εαυτό της. Ίσως μέσα από το ανθρώπινο σώμα μια θεϊκή δύναμη επιδιώκει την αυτοπραγμάτωσή της. Ίσως να’μαστε μια γέφυρα για κάτι μεγαλύτερο το οποίο όμως σε τελική ανάλυση είμαστε εμείς οι ίδιοι.

Ως μέλος της ανθρωπότητας δεν μπορώ να ξεφύγω απ’την φύση μου κι η περιέργεια που με καίει με καθιστά ζωοδόχο πηγή.

Περιέργεια, φόβος ή μπορεί και δέος από τη μια. Γνώση, πληροφορία κι ανακούφιση απ’την άλλη. Ο τρόπος να συνδέσουμε αυτές τις δυο λίστες είναι αυτός της μάθησης. Η μάθηση, αυτή η διαδικασία που τα όντα σαν και της αφεντιάς έχουν στα χέρια τους για να χαρούν τη διαδικασία της ζωής, δεν είναι παρά μια φώτιση. Η μάθηση όμως, είναι μια πολυδιάστατη και ίσως λίγο αφηρημένη έννοια. Κι από τη στιγμή που οι άνθρωποι διαφέρουν μεταξύ τους, σε τέτοιο βαθμό που ώρες ώρες αναρωτιέσαι για το κατά πόσο είναι τέτοιοι μερικοί γύρω μας, είναι πολύ σημαντικό να ψάξουμε και να βρούμε πως μαθαίνει ο καθένας κι η καθεμιά μας.

Στα εκπαιδευτικά συστήματα που έχουμε δημιουργήσει, δεν έχει δοθεί και μεγάλη σημασία στους τρόπους που το κάθε άτομο μαθαίνει. Ίσως γιατί ο πραγματικός σκοπός τους δεν είναι να βοηθήσουν το εκάστοτε μπουμπούκι να ανθίσει αλλά μάλλον επιδιώκουν να ετοιμάσουν ανθρώπους για την κρεατομηχανή, στέλνοντάς τους τσουβαλιασμένους, ξένους προς τους ίδιους να συναντήσουν ό,τι φοβούνται περισσότερο: μια ζωή και μια ρουτίνα δίχως νόημα, δίχως σκοπό.

Για να μην ξεφύγω πάλι όμως ήθελα να σας πω ότι, εφόσον το σύστημα δεν μας δείχνει πως μπορούμε να μαθαίνουμε, κάποια στιγμή θα πρέπει να το κάνουμε μόνοι μας. Όταν κι αν ποτέ ξυπνήσουμε.

Πάντοτε ο άνθρωπος μαθαίνει πράγματα ακόμη κι αν δεν αντιλαμβάνεται πως συμβαίνει αυτό. Αλλά πόσο ωραιότερο θα ήταν αν ήξερε πώς λειτουργεί ο εγκέφαλός του, ποιά είναι τα δυνατά κι αδύναμα σημεία του ώστε να τα επωφεληθεί κι έτσι να ενδυναμωθεί και να χαρεί τον εαυτό του ακόμη περισσότερο;

Τον τελευταίο καιρό, μετά από χρόνια προσπάθειας να καταλάβω αν είμαι προβληματικός ως άνθρωπος ή απλά βαριεστημένος, είπα να δοκιμάσω την τύχη μου μήπως και διαμορφώσω μια καλύτερη εικόνα για όλα τα παραπάνω και πιο συγκεκριμένα την μάθηση.

Μέσα από τον ιστότοπο wikiHow είδα ότι έχω την δυνατότητα να σχηματίσω αυτή την εικόνα εύκολα. Κι αν το προσπαθήσω στα σοβαρά, τότε θα μπορέσω να ξεκλειδώσω την ικανότητα του να μαθαίνω ακόμη πιο εύκολα. Εν τέλει, τις μέρες αυτές ξαναμαθαίνω πως να μαθαίνω.

Αυτό το πράγμα το ξαναπροσπάθησα στο παρελθόν και απέσπασα σημαντικές πληροφορίες από το online μάθημα του CourseraLearning how to learn, στο οποίο έχω αναφερθεί ξανά εδώ.

Αυτές τις μέρες όμως, ψάχνω για πληροφορίες όπως είπα στο wikiHow και το πρώτο »how» που έψαξα όπως είναι λογικό ήταν το »how to learn». Το αποτέλεσμα της αναζήτησης μου έβγαλε την σελίδα με τίτλο: 4 Ways to Learn. Αξίζει να ρίξετε μια ματιά.

Μέσα από την σελίδα και τα ερωτηματολόγια που προτείνει έμαθα ότι είμαι ακουστικός τύπος κι ότι προτιμώ να μαθαίνω ακούγοντας κάποιον να μιλάει και συζητώντας μαζί του. Επίσης, από την λίστα που αναφέρεται με τις οκτώ τύπου νοημοσύνες η οποία είναι η παρακάτω:

1. Γλωσσολογική
2. Λογικο-μαθηματική
3. Χωρική
4. Σωματική/Κιναισθητική
5. Μουσικολογική
6. Διαπροσωπική
7. Ενδοπροσωπική
8. Φυσιοδιφική/Φυσική

Πέτυχα μεγαλύτερο σκορ στις εξής: γλωσσολογική, διαπροσωπική και ενδοπροσωπική. Για όλα αυτά βέβαια είχα μια θολή εικόνα, μια διαίσθηση καλύτερα. Τώρα όμως που αυτό φαίνεται και μέσα από τα ερωτηματολόγια που είναι επιστημονικού τύπου κι άρα θα’χουν μιαν αξιοπιστία, είμαι σε θέση να επωφεληθώ τους τρόπους μάθησης που προτείνονται ώστε να μην κουράζω τον εαυτό μου με διαδικασίες που δεν λειτουργούν το ίδιο.

Αξίζει να συμπληρώσετε τα ερωτηματολόγια κι εσείς. Επίσης, δεν χρειάζεται να’ναι κάποιος μαθητής ή φοιτητής για να βρίσκει ενδιαφέρον σε όλα αυτά. Ο καθένας μας συνεχίζει να μαθαίνει έστω κι ασυνείδητα μέχρι την στερνή του ώρα. Αξίζει λοιπόν ο χρόνος σας για μια καλύτερη εικόνα του τρόπου λειτουργίας του εγκεφάλου σας.

Δε θα αναφερθώ στο τι λέει η σελίδα που μελέτησα γιατί θα ήταν πλεονασμός. Η γνώση είναι γύρω μας και το μόνο που’χουμε να κάνουμε είναι να ανοίξουμε το μυαλό μας και να την αξιοποιήσουμε μήπως και γίνουμε κάποτε πιο σοφοί και ζήσουμε λιγάκι καλύτερα, μήπως βρούμε τρόπους να χαρούμε αυτό το δώρο που λέγεται ζωή με όλα τα αδέρφια και τα ξαδέρφια μας.

Ας ποτίσουμε τον εαυτό μας με τον κατάλληλο τρόπο γιατί το αξίζουμε.

* Γραμμένο το Δεκέμβριο του 2019.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s